Tekninen lautakunta |
§ 101 |
30.10.2013 |
Kaupunginhallitus |
§ 340 |
04.11.2013 |
Kaupunginvaltuusto |
§ 123 |
11.11.2013 |
Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan toiminta-alueen hyväksyminen
258/11.04.00/2013
Tekninen lautakunta 27.10.2011 § 92
Esittelijä: tekninen johtaja Kari Setälä
Valmistelija / lisätietojen antaja: yhdyskuntatekniikan päällikkö Esko Vuolukka, puh. 09 4258 3757 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"
Järvenpäänkylän vesiosuuskunta hakee vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen määritystä. Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan hakemus on saapunut 10.5.2010. Lisäksi osuuskunnan kanssa on pidetty yhteistyöpalaveri 11.11.2011.
Vesihuoltolain mukaan kunta hyväksyy alueellaan toimivalle vesihuoltolaitokselle toiminta-alueen. Ennen toiminta-alueen hyväksymistä, tai muuttamista asiasta on pyydettävä lausunto valvontaviranomaiselta. Vesihuoltolaitoksen joka hakee toiminta-aluetta tulee varata alueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille tilaisuuden tulla kuulluiksi.
Karkkilan kaupungin valvontaviranomaisen puoltava lausunto on annettu keskiviikkona 19.10.2011.
Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan esittämä toiminta-alue on sellainen, että vesiosuuskunnan ollessa vesihuoltolaitos, kykenee huolehtimaan vastuullaan olevasta vesihuollosta asianmukaisesti. Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan toiminta-alue on esitetty liitteessä 2.
Tavoitteellinen aikataulu tämän toiminta-alueen eri osien saattamiselle verkostojen piiriin on alustavissa tarkasteluissa ollut vuoteen 2015 mennessä, mutta se ei ole täysin sitova vaan Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan hallussa olevat vesihuollon järjestelmät siirretään Karkkilan kaupungin omistukseen siinä vaiheessa, kun vesiosuuskunta katsoo riittävän kiinteistöliittymien/asiakasmäärän tulleen saavutetuksi. Samalla toiminta-alueeseen sillä hetkellä kuuluva koko vesihuollon verkosto laitteineen liitetään kokonaan kaupungin hallintaan ja näin ollen koko verkoston ylläpidosta ja huollosta vastaa kaupunki.
Karkkilan kaupungin vesihuoltolaitos esittää ko vesiosuuskunnan oman toiminta-alueen hyväksymistä edellä mainituin perustein. Karkkilan kaupungin vesihuoltolaitos muistuttaa, että vesihuoltolaitos saa kieltäytyä liittämästä laitoksen vesijohtoon tai viemäriin kiinteistöä, jonka vedenkulutus tai jolta viemäriin johdettavan jäteveden laatu tai määrä vaikeuttaisi laitoksen toimintaa tai laitoksen edellytyksiä huolehtia tyydyttävästi muiden kiinteistöjen vesihuollosta.
Taloudelliset vaikutukset
- ei taloudellisia vaikutuksia
Esityslistan liitteet
- Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan toiminta-alue, kirje
29.4.2010, liite 1
- kartta, liite 2
- Ympäristönsuojelun lausunto Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan toiminta-alueesta 19.10.2011, liite 3
Teknisen johtajan ehdotus:
Esitetään teknisen lautakunnan hyväksyttäväksi asiaselostuksessa mainitulla tavalla Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan vesihuoltolaitoksen toiminta-alue.
Päätös:
Ehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Pöytäkirjan liitteet nro 48
- Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan toiminta-alue, kirje
29.4.2010 (liite 1/48)
- kartta (liite 2/48)
- Ympäristönsuojelun lausunto Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan toiminta-alueesta 19.10.2011 (liite 3/48)
Täytäntöönpano:
Järvenpäänkylän vesiosuuskunta, yhdyskuntatekniikan päällikkö, työnjohtaja
TEKLA § 101
Esittelijä: tekninen johtaja Kari Setälä
Valmistelija / lisätietojen antaja: yhdyskuntatekniikan päällikkö Esko Vuolukka, puh. 09 4258 3757 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"
Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan toiminta-alueen hyväksymiseen liittyvä päätöksenteko on saatettu teknisen lautakunnan 8.11.2011 § 91 jälkeen uudelleen käsittelyyn johtuen monista asiaan ja asian käsittelyyn liittyvistä puutteista.
Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan toiminta-aluetta koskeva tiedoksiantokuulutus liitekarttoineen oli nähtävillä Karkkilan kaupungin virallisella ilmoitustaululla 5.3. - 5.4.2012. Muistutukset oli jätettävä 5.4.2012 klo 15 mennessä. Lisäksi lausuntopyynnöt lähetettiin 21.12.2011 Uudenmaan ELY-keskukseen, Minna Sulanderille ja Päivi Kohoselle.
Saapuneet lausunnot:
Uudenmaan ELY-keskus toteaa 8.2.2012 päivätyssä lausunnossaan, että toiminta-alueen tulee kattaa alueet, joilla kiinteistöjen liittäminen on tarpeen ja että esitetty toiminta-alue voidaan hyväksyä. Lausunnossa todetaan, että alueen rajaus tulisi noudattaa kiinteistöjen rajoja ja että rajaukseen tulisi sisällyttää ne olemassa olevat kiinteistöt, jotka haluavat liittyä verkostoon ja joiden liittäminen jo rakennettuun verkostoon on teknisesti ja taloudellisesti kannattavaa. Lausunnossa huomautetaan, että asutuksen sijoittumisen yleisperiaatteena tulisi olla hallitsemattoman haja-asutuksen syntymisen estäminen. Näiden alueiden vesihuollon rakentaminen on yleensä myös huomattavasti kalliimpaa verrattuna tiiviiseen asutukseen.
Karkkilan terveydensuojeluviranomainen sijaitsee Lohjalla ja Länsi-Uudenmaan ympäristöterveyspäällikkö on todennut 12.11.2011 lausunnossaan, että toiminta-aluetta ei ole asemakaavoitettu ja että toiminta-alue on suunniteltu liitettäväksi kaupungin vesihuoltolaitoksen omaan toiminta-alueeseen viimeistään silloin kun ko alue tai sen osa liittyy kaupungin asemakaavoitukseen. Terveydensuojeluviranomainen lausuu lisäksi, että toiminta-alueiden tulee kattaa alueet, joilla suurehkon asukasjoukon tarve, terveydelliset syyt, tai vesihuollon palvelun turvaaminen sitä vaatii ja että esitetty toiminta-alue on ympäristöterveydenhuollon mielestä tarkoituksenmukainen huomioiden lainsäädännön edellytykset.
Karkkilan ympäristönsuojelupäällikkö ilmoitti, että Karkkilan ympäristönsuojeluviranomainen on ympäristölautakunta, jolle lausuntopyyntö myös lopulta ohjattiin.Ympäristönsuojelupäällikkö Minna Sulander viittaa omassa lausunnossaan muun muassa vesihuoltolain 7§:ään. Siinä kerrotaan, että toiminta-alueiden tulee kattaa alueet, joilla kiinteistöjen liittäminen vesihuoltolaitoksen vesijohtoon tai viemäriin on tarpeen asutuksen taikka vesihuollon kannalta asutukseen rinnastuvan elinkeino- ja vapaa-ajantoiminnan määrän tai laadun vuoksi.
Karkkilan ympäristölautakunnan lausunto Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan toiminta-alueesta on käsitelty ympäristölautakunnan kokouksessa 8.11.2012 § 91. Lausunnossa todetaan, että kyseessä on verrattain tiheästi asuttu alue, jonka jätevesihuollon järjestäminen on ympäristönsuojelullisesti asianmukaista hoitaa keskitetysti ja osa alueesta sijaitsee Pyhäjärven valuma-alueella. Lausunnossa todetaan, että toiminta-alueen määrittämisen ajankohta katsotaan hyväksi, sillä vesihuoltoverkostoon liittymisvelvollisuuden myötä kiinteistön omistajat välttyvät lisätoimenpiteiltä ja investoinneilta, joita aiheutuisi vaatimuksista, joita haja-asutuksen jätevesien käsittelyyn liittyvä lainsäädäntö edellyttää. Haja-asutuksen jätevesien käsittelyn tulee täyttää käsittelyvaatimukset jo olemassa olevien jätevesijärjestelmien osalta 15.3.2016 mennessä. Alueella on melko paljon vanhoja jätevesijärjestelmiä, jotka eivät mitä todennäköisimmin täytä kaikilta osin niiltä nykyisin edellytettäviä vaatimuksia. Lausunnossa verkoston liittämiskohdista vastaavaa tahoa pyydetään varmistamaan, että toiminta-alueen rajauksen sisäpuolella oleva kiinteistöt ovat liitettävissä verkostoon siten, että liittämiskohdan sijainnista johtuen verkostoon liittäminen ei muodostuisi kiinteistön omistajalle kohtuuttomaksi. Lisäksi lausunnossa mainitaan, että mikäli mahdollista toiminta-alueen rajauksen olisi hyvä noudatella kiinteistön rajoja, jotta kiinteistön liittämisvelvollisuudesta vesihuoltoverkostoon ei muodostu epäselvyyksiä.
Saapuneet muistutukset:
Keijo Saarnin ja hänen edunvalvojansa Aila Sireenin puolesta Aila Saarni, saapunut 22.3.2012 muistutuksessa mainitaan muun muassa, että toiminta-alueen rajat tulisi määritellä kiinteistörajojen mukaan. Muistutuksessa todetaan myös, että vesiosuuskunta ei ole missään vaiheessa toiminta-aluetta päättäessään ilmoittanut, mitkä sen vesi- ja viemäriverkostoon liittymisen kustannukset olisivat. Lisäksi muistutuksessa mainitaan, että kiinteistöllä ei ole asutusta ja kiinteistö on purkukuntoinen.
Aila Saarni, saapunut 22.3.2012 muistutuksessa mainitaan edellisessä muistutuksessa mainittujen seikkojen lisäksi, että vuonna 2011 voimaan tulleiden säädösten perusteella ikä on perusteena (huojennukseen) liittymisvelvollisuuteen.
Kauko Saarni, saapunut 22.3.2012 muistutuksessa mainitaan edellisten huomioitten lisäksi, että hänen kiinteistönsä vapauttaminen liittämisvelvollisuudesta ei muistutuksen antajan mielestä vaaranna taloudellista ja asianmukaista hoitamista toiminta-alueella.
Asko ja Erja Ranta, saapunut 4.4.2012, muistutuksessa mainitaan muun muassa, että teknisen lautakunnan 27.10.2011 § 92 tekemä päätös Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan toiminta-alueen hyväksymisestä on lain vastainen ja että toiminta-alueen hyväksymisestä päättää valtuusto. Lisäksi muistutuksessa todetaan, että ennen päätöstä on kiinteistönomistajille / -haltijoille taattava tilaisuus tulla kuulluksi.
Olavi ja Lea Saarni, saapunut 23.3.2012, muistutuksessa mainitaan muun muassa, että toiminta-alueen hyväksyy kunta eli valtuusto ja ennen hyväksymispäätöstä on varattava alueen kiinteistön omistajille / haltijoille tilaisuus tulla kuulluksi. Muistutuksen mukaan kaupungin palvelupiste Serverissä oli nyt esillä vuonna 2008 suunniteltu kartta, jota ei ole aiemmin näytetty. Lisäksi muistutuksessa mainitaan, että alun perin 110 mm runkovesiputki oli suunniteltu yhdysvesiputkeksi Tuorilan ja Taka-Vattolan vedensaannin turvaamiseksi ja vuonna 2006 asia käynnistyi Järvenpäänkylän vesihuoltohankkeena. Lopulta vuonna 2008 perustettiin vesiosuuskunta, johon useat kiinteistöjen omistajat / edustajat olivat valmiita liittymään ymmärtämättä mitä ilmaisu toiminta-alue tarkoittaa. Lisäksi runkoputken koko oli kasvanut 160mm:iin. Muistutuksessa todetaan, että liittymiskustannukset olivat kohtuuttomia.
Tuija Leino, saapunut 27.3.2012 muistutuksessa Leino ilmoittaa, ettei hyväksy esitettyä toiminta-aluetta. Lisäksi esitetyltä kartalta on vaikea arvioida missä toiminta-alueen raja kulkee ja että kyseisen kiinteistön liittäminen toiminta-alueeseen ei ole perusteltua eikä osuuskunnan liittymiskustannukset ole olleet kohtuullisia.
Asko ja Ulla Saarni, saapunut 26.3.2012 muistutuksessa todetaan, että toiminta-alueen päätöksentekijä on valtuusto ja ennen hyväksymispäätöstä on varattava alueen kiinteistönomistajille / haltijoille tilaisuus tulla kuulluksi. Lisäksi palvelupiste Serverissä on ollut esillä vuonna 2008 suunniteltu kartta, jota ei ole aikaisemmin esitetty ja että Järvenpäänkyläläisille järjestetyissä tilaisuuksissa on näytetty aikaisemmin aivan erilaista putkistokarttaa, joka nyt oli nähtävillä, eikä osuuskunta ole kertonut liittymisen kustannuksista.
Veikko ja Tarja Salmelin, saapunut 2.4.2012 muistutuksessa mainitaan pääosin samoja asioita kuin muissa muistutuksissa ja että esitettyä toiminta-alueen karttaa ei ole aikaisemmin ollut nähtävissä missään vaiheessa.
Edellä mainittujen lausuntojen ja saatujen muistutusten johdosta Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan toiminta-alueen rajausta koskevaa suunnitelmaa korjattiin tarkemmin kiinteistöjen rajoja noudattavaksi ja samalla päätettiin järjestää uusi lausuntokierros sekä kiinteistöjen omistajia koskeva kuuleminen. Lausuntopyynnöt lähetettiin 15.5.2013 ja kuulemismenettelyä koskevat tiedote-kirjeet lähetettiin 15.5.2013 kiinteistöjen omistajille. Tätä varten kaupungin mittaustoimelta saatiin toiminta-aluetta koskevien kiinteistöjen omistaja- ja osoitetiedot. Muistutukset ja vaatimukset pyydettiin jätettäväksi 18.6.2013 mennessä.
Tässä yhteydessä on käsitelty kaikki saadut lausunnot ja muistutukset. Muistuttajat tulevat saamaan otteen lopulta varsinaisesta pääratkaisusta (kaupunginvaltuusto).
Mahdolliseen lopulliseen toiminta-alueen hyväksymispäätöksen yhteyteen tekninen toimiala esittää edelleen tavoitteellisena aikatauluna toiminta-alueen saattamiselle verkostojen piiriin vuoteen 2015 mennessä, mutta joka ei olisi täysin sitova. Järvenpäänkylän vesiosuuskuntaa koskevia asioita on käsitelty myös muussa yhteydessä. Kaupunginvaltuuston päätösasiassa koskien Vesiosuuskuntien ja muiden juridisesti järjestäytyneiden vesihuoltoyhteisöjen avustamisen periaatteet päiväyksellä 9.3.2009 § 37 mukaan Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan hallussa oleva runkoverkosto on mahdollista ottaa vastaan Karkkilan kaupungille siinä vaiheessa, kun Järvenpäänkylän vesiosuuskunta on velaton. Täten myös tavoitteellisen aikataulun ja mahdollisen yhdessä sovitun siirtymäajan puitteissa kaikki Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan vesihuoltoverkoston runkolinjoja koskevat järjestelmät siirrettäisiin Karkkilan kaupungin omistukseen. Tästä omistajasiirrosta on tehtävä aikanaan myös erillinen kirjallinen sopimus. Kiinteistön liittämiskohta vesihuollon runkoverkkoon sijaitsee kiinteistöjohdon ja runkojohdon liitoskohdassa.
Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan toiminta-alue ei pakota ketään kiinteistönomistajaa liittymään vesihuoltoverkostoon. Mahdollisten halukkaiden liittyjien tulee toistaiseksi keskustella liittymiskustannuksista ja muista verkostoon liittyvistä järjestelyistä vesiosuuskunnan edustajien kanssa, koska toiminta-alueeseen liittyvä vesihuoltoverkosto kuuluu vielä toistaiseksi osuuskunnalle.
Toiminta-alueen määrittelyssä on pyritty huomioimaan kiinteistöjen rajat, Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan olemassa oleva verkosto sekä saadut lausunnot ja muistutukset. Toiminta-alueeseen liittyvät verkoston tekniset ratkaisut ja toiminta-alueen rajauksen määrittely ovat vaatineet vesihuoltoalaa hallitsevien henkilöitten osallistumista valmistelutyöhön. Teknisen toimen ratkaisuna kiinteistöjen kuulemismenettelyssä on haluttu pitää yhteyshenkilönä ne asiantuntijat, jotka osaavat vastata kyseessä olevan toiminta-alueeseen ja myös verkostoon liittyviin teknisiin kysymyksiin.
Taloudelliset vaikutukset
- ei taloudellisia vaikutuksia
Esityslistan liitteet
- Ympäristönsuojelun lausunto 19.10.2011(liite 1)
- Ympäristölautakunnan lausunto 8.11.2012 § 91(liite 2)
- Länsi-Uudenmaan ympäristöterveyden lausunto 12.11.2012 (liite 3)
- Uudenmaan Ely-keskuksen lausunto 8.2.2012 (liite 4)
- Toiminta-alueen kartta (liite 5)
Teknisen johtajan ehdotus:
Tekninen lautakunta esittää Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan toiminta-alueen edelleen kaupunginhallituksen ja kaupunginvaltuuston hyväksyttäväksi.
Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Pöytäkirjan liitteet nro 41
- Ympäristönsuojelun lausunto 19.10.2011(liite 1/41)
- Ympäristölautakunnan lausunto 8.11.2012 § 91(liite 2/41)
- Länsi-Uudenmaan ympäristöterveyden lausunto 12.11.2012 (liite 3/41)
- Uudenmaan Ely-keskuksen lausunto 8.2.2012 (liite 4/41)
- Toiminta-alueen kartta (liite 5/41)
Täytäntöönpano:
kaupunginhallitus/-valtuusto
KHAL § 340
Esittelijä: kaupunginjohtaja Juha Majalahti
Valmistelija / lisätietojen antaja: yhdyskuntatekniikan päällikkö Esko Vuolukka, puh. 09 4258 3757 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"
Esityslistan liitteet
- Ympäristönsuojelun lausunto 19.10.2011(liite 1)
- Ympäristölautakunnan lausunto 8.11.2012 § 91(liite 2)
- Länsi-Uudenmaan ympäristöterveyden lausunto 12.11.2012 (liite 3)
- Uudenmaan Ely-keskuksen lausunto 8.2.2012 (liite 4)
- Toiminta-alueen kartta (liite 5)
Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto hyväksyy Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan toiminta-alueen liitteen mukaisesti.
Käsittely:
Tekninen johtaja selosti asiaa kokouksessa.
Tekninen johtaja Kari Setälä poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen klo 19.45.
Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Täytäntöönpano:
kaupunginvaltuusto
KVAL § 123
Esityslistan liitteet
- Ympäristönsuojelun lausunto 19.10.2011(liite 1)
- Ympäristölautakunnan lausunto 8.11.2012 § 91(liite 2)
- Länsi-Uudenmaan ympäristöterveyden lausunto 12.11.2012 (liite 3)
- Uudenmaan Ely-keskuksen lausunto 8.2.2012 (liite 4)
- Toiminta-alueen kartta (liite 5)
Kaupunginhallituksen ehdotus:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy Järvenpäänkylän vesiosuuskunnan toiminta-alueen liitteen mukaisesti.
Käsittely:
Tekninen johtaja Kari Setälä poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen klo 20.55.
Päätös:
Kaupunginhallituksen päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Pöyäkirjan liitteet nro 47
- Ympäristönsuojelun lausunto 19.10.2011(liite 1/47)
- Ympäristölautakunnan lausunto 8.11.2012 § 91(liite 2747)
- Länsi-Uudenmaan ympäristöterveyden lausunto 12.11.2012 (liite 3/47)
- Uudenmaan Ely-keskuksen lausunto 8.2.2012 (liite 4/47)
- Toiminta-alueen kartta (liite 5/47)