Kaupunginvaltuusto |
§ 19 |
11.06.2012 |
Kaupunginhallitus |
§ 243 |
22.10.2012 |
Kaupunginvaltuusto |
§ 66 |
12.11.2012 |
Arviointikertomus vuoden 2011 toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta / toimielinten lausunnot
23/02.05.01/2012
Tarkastuslautakunta 3.4.2012 § 9
Tarkastuslautakunnan tehtävistä on säädetty kuntalaissa ja kunnan tarkastussäännössä. Keskeistä tarkastuslautakunnan työssä on arvioida, onko kaupunkia johdettu valtuuston asettamien tavoitteiden mukaisesti tuloksellisesti ja tuleeko kaupungin tilintarkastus asianmukaisesti suoritetuksi.
Tarkastuslautakunta on varainhoitovuoden aikana seurannut toimielinten ja johtavien viranhaltijoiden toimintaa. Toimintaa on seurattu tutustumalla toimielinten ja viranhaltijoiden päätöksiin, haastateltu johtavia viranhaltijoita ja vierailtu kunnan palvelupisteissä.
Esityslistan liitteenä oli yhteenveto pöytäkirjan päätöksistä
Esitys:
Lautakunta keskustelee arviointikertomuksen laatimisesta sekä siihen otettavista asioista ja antaa sihteerille ohjeita luonnoksen laatimista varten.
Päätös:
Tarkastuslautakunta keskusteli arviointikertomuksesta ja antoi sihteerille ohjeet jatkovalmistelua varten.
Tarkastuslautakunta 4.5.2012 § 11
Tarkastuslautakunta jatkaa arviointikertomuksen käsittelyä. Esityslistan liitteenä on sihteerin laatima luonnos arviointikertomuksesta.
Esityslistan liitteenä oli luonnos arviointikertomuksesta, jota täydennettiin sähköpostin liitteenä.
Esitys:
Lautakunta jatkaa arviointikertomuksen käsittelyä ja antaa ohjeet sihteerille jatkovalmistelua varten.
Päätös:
Lautakunta jatkoi arviointikertomuksen käsittelyä ja antoi sihteerille ohjeita jatkovalmistelua varten.
Tarkastuslautakunta 24.5.2012 § 14
Tarkastuslautakunta jatkaa arviointikertomuksen käsittelyä. Esityslistan liitteenä on sihteerin laatima täydennetty luonnos vuoden 2011 arviointi-kertomukseksi.
Esitys:
Lautakunta käsittelee, hyväksyy ja allekirjoittaa arviointikertomuksen vuoden 2011 toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta.
Päätös:
Lautakunta käsitteli ja päätti allekirjoittaa vuoden 2011 toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutumisesta arviointikertomuksen. Tarkastuslautakunta esittää valtuustolle, että se edellyttäisi kaupunginhallitusta käsittelemään arviointikertomusta sekä hankkimaan siitä lautakuntien lausunnot ja toimittamaan näin saadun yhteenvedon valtuustolle.
KVAL § 19
Esityslistan liite
- tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2011
Tarkastuslautakunnan ehdotus:
Tarkastuslautakunta lähettää arviointikertomuksen valtuuston käsittelyä varten.
Lisäksi tarkastuslautakunta esittää valtuustolle, että se edellyttäisi kaupunginhallitusta käsittelemään arviointikertomusta sekä hankkimaan siitä lautakuntien lausunnot ja toimittamaan näin saadun yhteenvedon valtuustolle.
Käsittely:
Tarkastuslautakunnan puheenjohtaja Erkki Nissinen selosti asiaa kokouksessa.
Päätös:
Tarkastuslautakunnan päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Pöytäkirjan liite nro 9
- tarkastuslautakunnan arviointikertomus vuodelta 2011
KHAL § 243
Esittelijä: kaupunginjohtaja Juha Majalahti
Valmistelija / lisätietoja antaja:
kaupunginjohtaja Juha Majalahti, puh. (09) 4258 3601
tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi
Esityslistan oheismateriaali
- Arviointikertomus vuodelta 2011
Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto hyväksyy seuraavat lausunnot vuoden 2011 arviointikertomuksesta:
Kaupunginhallitus
1. Kaupungin toiminta ja talous
1.1 Toimintaympäristön muutokset
Vuoden 2011 aikana asukasmäärä kääntyi laskuun. Vähennys oli 19 henkilöä ja - 0,21 %. Asukasmäärä on edelleen laskenut vuoden 2012 aikana. Työttömyysaste pysyi vuonna 2011 korkeana ollen keskimäärin 8,5 %. Moventas Santasalo ilmoitti loppusyksystä 2011 siirtävänsä suuren osan tuotannostaan Karkkilan tehtaasta Jyväskylään. Tämän johdosta Karkkilan työttömyysaste noussee vuonna 2013 yli kymmeneen prosenttiin.
Nummi-Pusulan kuntaliitoksen ja Karviaisesta ja Puhdista irtaantumisen johdosta käynnistettiin Karviaisen ja Puhdin toiminnan uudelleen arviointi. Nummi-Pusulan irtaantuminen vaikuttaa Karkkilan ja Vihdin kustannusten kasvuun, koska Nummi-Pusulasta 2009 Karvaiseen ja Puhtiin siirtynyt hallintohenkilöstö jää Karkkilan ja Vihdin kustannettavaksi, kunnes toiminta saadaan sopeutettua. Karkkila on merkinnyt Kunnan Taitoa OY:n ja Tiera Oy:n osakkeita ja valmistellut Vihdin kanssa Puhdin lakkauttamista sekä palvelutuotannon siirtämistä Taitoaan ja Tieraan. Päätökset tehdään marraskuussa 2012.
1.2 Taloudellisen tuloksen muodostuminen
Tilikauden tulos oli 652 575 euroa ylijäämäinen ja kattamatonta alijäämää jäi taseeseen vielä 796 738 euroa. Vuodesta 2004 alkaen kaupungin tulos on ollut alijäämäinen pois lukien vuodet 2008, 2009 ja 2011, jolloin Karkkilalle on myönnetty harkinnanvaraisen valtionosuuden korotusta yhteensä 2,445 miljoonaa euroa. Ilman näitä tilapäisiä valtionosuuksia kattamaton alijäämä taseessa 31.12.2011 olisi 3,2 miljoonaa euroa. Tilikauden tulosta vuosina 2004 - 2009 ovat parantaneet myös liian alhainen poistotaso sekä 10,1 miljoonan korkotukilaina, josta ei ole tarvinnut maksaa korkoja. Lisäpoistoja on alettu tehdä vasta vuonna 2010, jolloin myös 10,1 miljoonan laina on muuttunut korolliseksi. Talouden tasapainotusta koskeva suunnitelma tulee tarkastaa vuonna 2012.
1.3 Rahoituksen toteutuminen
Karkkila pystyi tilapäisesti vähentämään lainamääräänsä lähinnä harkinnanvaraisen valtionosuuden korotuksella (miljoona euroa). Lainamäärästä 60 % sidottiin kymmenen vuoden kiinteään korkotasoon. Tulevina vuosina Karkkilan velkaantuminen jatkuu, eikä strategiaan kirjattu lainamäärän kääntyminen laskuun toteudu. Tulevat investoinnit joudutaan rahoittamaan vieraalla pääomalla.
1.4 Vertailu lähikuntien talouteen
Karkkilan toimintakate kasvoi 3,1 %, mikä on enemmän kuin Nummi-Pusulan ja Vihdin kasvuprosentit. Karkkilan lainamäärä €/asukas, omavaraisuusaste ja suhteellinen velkaantuneisuus ovat vertailukuntien heikoimmat.
1.5 Havainnot taseesta ja sen ilmaisemasta taloudellisesta tilanteesta
Niin tuloslaskelman kuin taseen tunnusluvut ovat Karkkilassa pitkään olleet heikkoja ja ne indikoivat vakavasta talouden epätasapainosta. Karkkilan tase ei ole terve, koska omavaraisuusaste on vain 13,7 % (hyvä taso on 70 %), suhteellinen velkaantuneisuus on 78,6 % (hyvä taso on alle 50 %), kertynyt alijäämä 796 738 euroa, lainamäärä 3 961 €/asukas ja rahoitusvaje on erittäin merkittävä, mikä enteilee vieraan pääoman kasvua edelleen.
2. Kaupungin talouden tasapainotukseen liittyvät havainnot
Vaikka taloudellinen tulos vuonna 2011 toteutui suunnitelman mukaan ja lainamäärä laski hieman, on kaupungin talous edelleen vakavasti epätasapainossa kaikilla tunnusluvuilla tarkasteltuna. Myönteisen kehityksen mahdollisti harkinnan varainen valtionosuus miljoona euroa. Kaupungin tulorahoitus (toimintatuotot, verotulot ja valtionosuudet) eivät ole riittäneet menojen (toimintamenot, poistot ja rahoituskulut) kattamiseen vuodesta 2004 alkaen. Tilannetta entisestään on heikentänyt valtionosuuksiin tehdyt leikkaukset. Tasapainottamissuunnitelmaa tulee tarkastaa vuonna 2012.
3. Kaupunginhallituksen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen
Kaupunginhallituksen alaisista tehtävistä luottamustoimihallinto, konsernijohto, hallinto- ja talouspalvelut, elinkeinopalvelut, ruokapalvelut, maataloustoimi ja liikelaitoskuntayhtymä Puhti saavuttivat taloudelliset tavoitteet toimintamenojen alittuessa 15 828 euroa talousarvioon varatun määrärahan. Toimintatuottojen ylitys johtui pääasiassa käyttöomaisuuden myyntivoitoista. Toiminnallisista tavoitteista kesken jäi tuotteistaminen, joka koskee koko kaupungin ydinprosesseja. Tämä kehitystyö on jatkunut vuonna 2012, mutta on edelleen kesken. Työpaikkaomavaraisuuden nostaminen oli toinen tavoite, jota ei saavutettu.
Karviaisen taloudellisia tavoitteita ei saavutettu ja toimintamenot kasvoivat 4,6 %, kun tavoitteena oli toimintamenojen laskeminen 1,1 % edelliseen vuoteen verrattuna. Taloudellisesta tavoitteesta jäätiin noin miljoona euroa. Valtuusto joutui myöntämään Karviaiselle 700 000 euron lisämäärärahan ja tilinpäätöksen valmistuttua toimintakate ylittyi vielä 315 000 euroa.
Erikoissairaanhoidon taloudellinen tavoite saavutettiin ja kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 2,5 %. Valtuuston myöntämästä lisämäärärahasta 800 000 jäi käyttämättä 308 000 euroa.
Kasvatus- ja opetuslautakunta
Kasvatus- ja opetuslautakunnan ulkoisten tulojen ylityksestä selittyy puolet muilta kunnilta saatujen korvausten suurempana määränä ja loput pääosin budjetoitua suurempina avustuksina ja tukina.
Menopuolen ylityksiä selittää enimmäkseen ylittyneet palkkamenot, joiden syynä mm. kesken vuoden uuden opetusryhmän perustaminen sekä budjetoitua suuremmat muilta kunnilta ja valtiolta ostetut palvelut ja maksetut lastenhoitoavustukset.
Vapaa-aikalautakunta
Työväenopiston toiminta näyttää laajentuneen. Osa laajentumisesta johtuu puolikkaan henkilötyövuoden siirrosta liikuntatoimesta työväenopistoon. Toimintatuottojen saavuttaminen on jäänyt huomattavasti tavoitteesta nuorten työpajan toiminnassa, mutta myös museotoimessa. Toimintakatteen huomattava heikentyminen on tapahtunut museon, kirjaston, työväenopiston, kulttuuritoimen ja nuorten työpajan toiminnassa. Talouden seurantaan on kiinnitetty erityistä huomiota vuoden 2012 aikana.
Tekninen lautakunta ja ympäristölautakunta
Tarkastuslautakunta on esittänyt kannanottonaan seuraavaa: Teknisen lautakunnan ulkoiset toimintatuotot jäivät hieman talousarviota pienemmäksi. Vastaavasti toimintakulut eivät toteutuneet, joten toimintakate oli tavoitetta parempi. Ympäristölautakunnan ulkoiset toimintatuotot ylittyivät ja toimintakulut toteutuivat talousarviota pienempinä. Toimintakate oli selvästi talousarviota parempi, joten toiminta on taloudellisesti ollut tavoitteen mukaista.
Vastauksena kannanottoon on, ettei teknisellä ja ympäristötoimialalla ole lisättävää taloudellisten tavoitteiden suunnitelmien mukaiseen toteutumiseen.
Tarkastuslautakunta on arviointikertomuksessaan myös kiinnittänyt huomiota: Henkilöstön määrään, kaavoitukseen, rakennus- ja kiinteistörekisterin ajantasaistamishankkeeseen, pohjavesien ennakkoseurantaohjelmaan, toimitilastrategiaan, vesihuoltolaitoksen toimintaan ja investointeihin.
Vastauksena kannanottoihin on:
Henkilöstön määrä on keskeisten tehtävien osalta saatu tavoitteiden mukaiselle tasolle. Riittävä henkilöresurssi on ollut perusta tavoitteiden mukaiselle toiminnalle ja niiden saavuttamiselle.
Kaavoituksen osavastuualueen riittävä henkilöresurssi sekä suunnitelmallinen toiminta on näkynyt myönteisesti hankkeiden ripeänä etenemisenä ja tavoitteiden saavuttamisena.
Rakennus- ja kiinteistörekisterin ajantasaistamishanke on osoittautunut arvioitua merkittävästi laajemmaksi, työläämmäksi ja hitaammaksi. Vuodelle 2012 tavoitetta onkin tarkistettu realistisemmaksi (100 kpl kiinteistöjä). Hankkeen osalta tullee harkita myös henkilöresurssien lisäämistä tai vähintään säilyttämistä.
Pohjavesien ennakkoseurantaohjelma on valmistunut suunnitelmien mukaisesti.
Toimitilastrategialuonnos on valmistunut keväällä 2012 ja strategia valmistuu syksyn 2012 aikana. Strategian valmistumista viivästytti henkilöstön virkavapaa.
Vesihuoltolaitoksen osalta myydyn veden / pumpatun veden määrän suuri poikkeama on edelleen seurausta aikaisempien vuosien suunnittelemattomuudesta ja määrärahojen kohdentamattomuudesta verkostosaneerauksen osalta. Verkoston korjausvelka on edelleen erittäin suuri, vaikka vuotovesihankkeiden toteuttaminen on nyt saatu suunnitelmalliseksi ja korjausinvestoinneille on kohdennettu määrärahoja. Suunnitelmallinen toiminta jatkuu myös tulevina vuosina.
Teknisen ja ympäristötoimialan investointihankkeisiin oli 2011 varattu 3'247'924 euroa ja toteutuma oli 2'936'430 euroa, näin toteutumaprosentiksi muodostui hyvä 90,4 %. Tuleville vuosille suunnitellut investoinnit tulevat muodostamaan ison haasteen hyvälle taloussuunnittelulle.
Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Täytäntöönpano:
kaupunginvaltuustoon
KVAL § 66
Esityslistan oheismateriaali
- Arviointikertomus vuodelta 2011
Kaupunginhallituksen ehdotus:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy seuraavat lausunnot vuoden 2011 arviointikertomuksesta:
Kaupunginhallitus
1. Kaupungin toiminta ja talous
1.1 Toimintaympäristön muutokset
Vuoden 2011 aikana asukasmäärä kääntyi laskuun. Vähennys oli 19 henkilöä ja - 0,21 %. Asukasmäärä on edelleen laskenut vuoden 2012 aikana. Työttömyysaste pysyi vuonna 2011 korkeana ollen keskimäärin 8,5 %. Moventas Santasalo ilmoitti loppusyksystä 2011 siirtävänsä suuren osan tuotannostaan Karkkilan tehtaasta Jyväskylään. Tämän johdosta Karkkilan työttömyysaste noussee vuonna 2013 yli kymmeneen prosenttiin.
Nummi-Pusulan kuntaliitoksen ja Karviaisesta ja Puhdista irtaantumisen johdosta käynnistettiin Karviaisen ja Puhdin toiminnan uudelleen arviointi. Nummi-Pusulan irtaantuminen vaikuttaa Karkkilan ja Vihdin kustannusten kasvuun, koska Nummi-Pusulasta 2009 Karvaiseen ja Puhtiin siirtynyt hallintohenkilöstö jää Karkkilan ja Vihdin kustannettavaksi, kunnes toiminta saadaan sopeutettua. Karkkila on merkinnyt Kunnan Taitoa Oy:n ja Tiera Oy:n osakkeita ja valmistellut Vihdin kanssa Puhdin lakkauttamista sekä palvelutuotannon siirtämistä Taitoaan ja Tieraan. Päätökset tehdään marraskuussa 2012.
1.2 Taloudellisen tuloksen muodostuminen
Tilikauden tulos oli 652 575 euroa ylijäämäinen ja kattamatonta alijäämää jäi taseeseen vielä 796 738 euroa. Vuodesta 2004 alkaen kaupungin tulos on ollut alijäämäinen pois lukien vuodet 2008, 2009 ja 2011, jolloin Karkkilalle on myönnetty harkinnanvaraisen valtionosuuden korotusta yhteensä 2,445 miljoonaa euroa. Ilman näitä tilapäisiä valtionosuuksia kattamaton alijäämä taseessa 31.12.2011 olisi 3,2 miljoonaa euroa. Tilikauden tulosta vuosina 2004 - 2009 ovat parantaneet myös liian alhainen poistotaso sekä 10,1 miljoonan korkotukilaina, josta ei ole tarvinnut maksaa korkoja. Lisäpoistoja on alettu tehdä vasta vuonna 2010, jolloin myös 10,1 miljoonan laina on muuttunut korolliseksi. Talouden tasapainotusta koskeva suunnitelma tulee tarkastaa vuonna 2012.
1.3 Rahoituksen toteutuminen
Karkkila pystyi tilapäisesti vähentämään lainamääräänsä lähinnä harkinnanvaraisen valtionosuuden korotuksella (miljoona euroa). Lainamäärästä 60 % sidottiin kymmenen vuoden kiinteään korkotasoon. Tulevina vuosina Karkkilan velkaantuminen jatkuu, eikä strategiaan kirjattu lainamäärän kääntyminen laskuun toteudu. Tulevat investoinnit joudutaan rahoittamaan vieraalla pääomalla.
1.4 Vertailu lähikuntien talouteen
Karkkilan toimintakate kasvoi 3,1 %, mikä on enemmän kuin Nummi-Pusulan ja Vihdin kasvuprosentit. Karkkilan lainamäärä €/asukas, omavaraisuusaste ja suhteellinen velkaantuneisuus ovat vertailukuntien heikoimmat.
1.5 Havainnot taseesta ja sen ilmaisemasta taloudellisesta tilanteesta
Niin tuloslaskelman kuin taseen tunnusluvut ovat Karkkilassa pitkään olleet heikkoja ja ne indikoivat vakavasta talouden epätasapainosta. Karkkilan tase ei ole terve, koska omavaraisuusaste on vain 13,7 % (hyvä taso on 70 %), suhteellinen velkaantuneisuus on 78,6 % (hyvä taso on alle 50 %), kertynyt alijäämä 796 738 euroa, lainamäärä 3 961 €/asukas ja rahoitusvaje on erittäin merkittävä, mikä enteilee vieraan pääoman kasvua edelleen.
2. Kaupungin talouden tasapainotukseen liittyvät havainnot
Vaikka taloudellinen tulos vuonna 2011 toteutui suunnitelman mukaan ja lainamäärä laski hieman, on kaupungin talous edelleen vakavasti epätasapainossa kaikilla tunnusluvuilla tarkasteltuna. Myönteisen kehityksen mahdollisti harkinnan varainen valtionosuus miljoona euroa. Kaupungin tulorahoitus (toimintatuotot, verotulot ja valtionosuudet) eivät ole riittäneet menojen (toimintamenot, poistot ja rahoituskulut) kattamiseen vuodesta 2004 alkaen. Tilannetta entisestään on heikentänyt valtionosuuksiin tehdyt leikkaukset. Tasapainottamissuunnitelmaa tulee tarkastaa vuonna 2012.
3. Kaupunginhallituksen toiminnallisten ja taloudellisten tavoitteiden toteutuminen
Kaupunginhallituksen alaisista tehtävistä luottamustoimihallinto, konsernijohto, hallinto- ja talouspalvelut, elinkeinopalvelut, ruokapalvelut, maataloustoimi ja liikelaitoskuntayhtymä Puhti saavuttivat taloudelliset tavoitteet toimintamenojen alittuessa 15 828 euroa talousarvioon varatun määrärahan. Toimintatuottojen ylitys johtui pääasiassa käyttöomaisuuden myyntivoitoista. Toiminnallisista tavoitteista kesken jäi tuotteistaminen, joka koskee koko kaupungin ydinprosesseja. Tämä kehitystyö on jatkunut vuonna 2012, mutta on edelleen kesken. Työpaikkaomavaraisuuden nostaminen oli toinen tavoite, jota ei saavutettu.
Karviaisen taloudellisia tavoitteita ei saavutettu ja toimintamenot kasvoivat 4,6 %, kun tavoitteena oli toimintamenojen laskeminen 1,1 % edelliseen vuoteen verrattuna. Taloudellisesta tavoitteesta jäätiin noin miljoona euroa. Valtuusto joutui myöntämään Karviaiselle 700 000 euron lisämäärärahan ja tilinpäätöksen valmistuttua toimintakate ylittyi vielä 315 000 euroa.
Erikoissairaanhoidon taloudellinen tavoite saavutettiin ja kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 2,5 %. Valtuuston myöntämästä lisämäärärahasta 800 000 jäi käyttämättä 308 000 euroa.
Kasvatus- ja opetuslautakunta
Kasvatus- ja opetuslautakunnan ulkoisten tulojen ylityksestä selittyy puolet muilta kunnilta saatujen korvausten suurempana määränä ja loput pääosin budjetoitua suurempina avustuksina ja tukina.
Menopuolen ylityksiä selittää enimmäkseen ylittyneet palkkamenot, joiden syynä mm. kesken vuoden uuden opetusryhmän perustaminen sekä budjetoitua suuremmat muilta kunnilta ja valtiolta ostetut palvelut ja maksetut lastenhoitoavustukset.
Vapaa-aikalautakunta
Työväenopiston toiminta näyttää laajentuneen. Osa laajentumisesta johtuu puolikkaan henkilötyövuoden siirrosta liikuntatoimesta työväenopistoon. Toimintatuottojen saavuttaminen on jäänyt huomattavasti tavoitteesta nuorten työpajan toiminnassa, mutta myös museotoimessa. Toimintakatteen huomattava heikentyminen on tapahtunut museon, kirjaston, työväenopiston, kulttuuritoimen ja nuorten työpajan toiminnassa. Talouden seurantaan on kiinnitetty erityistä huomiota vuoden 2012 aikana.
Tekninen lautakunta ja ympäristölautakunta
Tarkastuslautakunta on esittänyt kannanottonaan seuraavaa: Teknisen lautakunnan ulkoiset toimintatuotot jäivät hieman talousarviota pienemmäksi. Vastaavasti toimintakulut eivät toteutuneet, joten toimintakate oli tavoitetta parempi. Ympäristölautakunnan ulkoiset toimintatuotot ylittyivät ja toimintakulut toteutuivat talousarviota pienempinä. Toimintakate oli selvästi talousarviota parempi, joten toiminta on taloudellisesti ollut tavoitteen mukaista.
Vastauksena kannanottoon on, ettei teknisellä ja ympäristötoimialalla ole lisättävää taloudellisten tavoitteiden suunnitelmien mukaiseen toteutumiseen.
Tarkastuslautakunta on arviointikertomuksessaan myös kiinnittänyt huomiota: Henkilöstön määrään, kaavoitukseen, rakennus- ja kiinteistörekisterin ajantasaistamishankkeeseen, pohjavesien ennakkoseurantaohjelmaan, toimitilastrategiaan, vesihuoltolaitoksen toimintaan ja investointeihin.
Vastauksena kannanottoihin on:
Henkilöstön määrä on keskeisten tehtävien osalta saatu tavoitteiden mukaiselle tasolle. Riittävä henkilöresurssi on ollut perusta tavoitteiden mukaiselle toiminnalle ja niiden saavuttamiselle.
Kaavoituksen osavastuualueen riittävä henkilöresurssi sekä suunnitelmallinen toiminta on näkynyt myönteisesti hankkeiden ripeänä etenemisenä ja tavoitteiden saavuttamisena.
Rakennus- ja kiinteistörekisterin ajantasaistamishanke on osoittautunut arvioitua merkittävästi laajemmaksi, työläämmäksi ja hitaammaksi. Vuodelle 2012 tavoitetta onkin tarkistettu realistisemmaksi (100 kpl kiinteistöjä). Hankkeen osalta tullee harkita myös henkilöresurssien lisäämistä tai vähintään säilyttämistä.
Pohjavesien ennakkoseurantaohjelma on valmistunut suunnitelmien mukaisesti.
Toimitilastrategialuonnos on valmistunut keväällä 2012 ja strategia valmistuu syksyn 2012 aikana. Strategian valmistumista viivästytti henkilöstön virkavapaa.
Vesihuoltolaitoksen osalta myydyn veden / pumpatun veden määrän suuri poikkeama on edelleen seurausta aikaisempien vuosien suunnittelemattomuudesta ja määrärahojen kohdentamattomuudesta verkostosaneerauksen osalta. Verkoston korjausvelka on edelleen erittäin suuri, vaikka vuotovesihankkeiden toteuttaminen on nyt saatu suunnitelmalliseksi ja korjausinvestoinneille on kohdennettu määrärahoja. Suunnitelmallinen toiminta jatkuu myös tulevina vuosina.
Teknisen ja ympäristötoimialan investointihankkeisiin oli 2011 varattu 3'247'924 euroa ja toteutuma oli 2'936'430 euroa, näin toteutumaprosentiksi muodostui hyvä 90,4 %. Tuleville vuosille suunnitellut investoinnit tulevat muodostamaan ison haasteen hyvälle taloussuunnittelulle.
Käsittely:
Keskustelun kuluessa Aatos Etolin esitti lisättäväksi kaupunginhallituksen ehdotukseen tarkastuslautakunnan esityksen mukaisesti seuraavaa: " Tarkastuslautakunta esittää, että elinkeinotoiminnan yhteistyökumppanien muutoksesta sekä yhteistyön tuloksista ja yhteistoiminnasta raportoidaan valtuustolle säännöllisesti vähintään kerran vuodessa."
Keskustelun päätyttyä puheenjohtaja tiedusteli, voidaanko ehdotettu lisäys yksimielisesti hyväksyä. Koska ehdotettua lisäystä ei vastustettu, puheenjohtaja totesi kaupunginvaltuuston hyväksyneen sen.
Päätös:
Kaupunginhallituksen päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.