Kaupunginhallitus |
§ 166 |
20.08.2012 |
Lausunto Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen tienpidon ja liikenteen suunnitelmasta 2013-2016
152/10.00/2010
KHAL § 166
Esittelijä: kaupunginjohtaja Juha Majalahti
Valmistelija / lisätietojen antaja:
tekninen johtaja Kari Setälä, puh. 09-4258 3754
tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi".
Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on pyytänyt lausuntoa liikenne- ja infrastruktuurivastuualueen tienpidon ja liikenteen suunnitelmasta 2013 - 2016 30.9.2012 mennessä.
Valtion aluehallinnon organisointi muuttui perusteellisesti vuoden 2010 alussa. Entisten tiepiirien, lääninhallitusten liikenne- ja sivistysosastojen, ympäristökeskusten ja TE-keskusten toiminnot yhdistettiin alueellisiin elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksiin. Ensimmäisen toimintavuoden aikana käynnistettiin kolmen eri valtion aluehallinnon sektorin yhteistyö. ELY-keskus vastaa liikennejärjestelmän kehittämisen lisäksi alueen elinkeinoelämän kilpailukyvyn edistämisestä ja on mukana luomassa laadukasta elinympäristöä.
Suunnitelmakaudella Uudenmaan ELY-keskuksen rahoittamien investointien tärkeimmät valintaperusteet ovat kestävien kulkumuotojen - kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen - käytön edistäminen sekä liikenneturvallisuuden parantaminen.
Painopisteet ja tavoitteet on asetettu seuraavasti:
Lähtökohtana liikkujien tarpeet
Yhteistyössä kohti toimivia ja turvallisia matkoja sekä hiilineutraalia metropolia
Tavoitteena turvallinen liikkuminen
Kohti uusia joukkoliikenteen järjestämistapoja
Kävelyä ja pyöräilyä edistetään
Talvihoidon taso säilyy
Vilkasliikenteisten teiden päällysteiden kunto varmistetaan
Vähäliikenteisimmät tiet ylläpidetään sorateinä
Liikenneympäristön ja varusteiden kunto vaikuttaa liikenneturvallisuuteen ja viihtyisyyteen
Siltojen kunnossapito painopisteenä
Alueen omat investoinnit toteutetaan yhteistyössä
Liikennepoliittinen selonteko linjaa liikenneverkon kehittämisohjelman
Pääosa rahoituksesta kohdennetaan päivittäisen liikkumisen varmistamisen
Suunnitelmassa esitettyjen toimenpiteiden vaikutukset:
Tiestön hoidon taso turvaa toimivat ja turvalliset mahdollisuudet kuljetuksiin ja liikkumiseen kaikkina vuoden ja vuorokauden aikoina. Vilkkaiden teiden kunto säilyy nykyisellä tasolla, mutta vähäliikenteisen tieverkon kunnossa joudutaan joustamaan käytettävissä olevan rahoituksen puitteissa. Siltojen korjauksiin ja ylläpitoon panostetaan edelleen ja suunnitelman mukaisilla toimenpiteillä huonokuntoisten ja painorajoitettujen siltojen määrä ei kasva.
Liikenneturvallisuus paranee nykytilaan verrattuna. Kevyen liikenteen hankkeiden määrä on lisääntynyt edelliseen suunnitelmaan verrattuna. Suunnitelmakaudella panostetaan pieniin ja tehokkaisiin liikenneturvallisuutta parantaviin toimenpiteisiin.
Alueellista kilpailukykyä ja elinvoimaa tukevia hankkeita ei ole voitu nostaa ohjelmaan. Tiekuljetusten toimivuuteen vaikuttavat investoinnit jäävät yksittäisten, isojen väyläverkon kehittämishankkeiden Kehä I:n ja Kehä III:n varaan.
Ympäristövaikutukset pysyvät lähes ennallaan, vaikka melunsuojauskohteita ei ole suunnitelmaan nostettu. Ylläpidon keinona melun vähentämiseksi on melua vaimentavien päällysteiden käyttö. Melulle altistuvien määrää ei pystytä vähentämään.
Liikennejärjestelmätyössä korostuvat aiempaa enemmän eri suunnitelmatasoilla liikkumistarpeen vähentäminen sekä kestävien kulkumuotojen käytön edistäminen. Suunnitelmaan sisältyvillä toimenpiteillä ei kulkumuotojakautumaan voida kuitenkaan vaikuttaa niin merkittävästi, että sillä olisi päästöjä vähentävä vaikutus.
Uudenmaan ELY-keskuksella on hyvät mahdollisuudet toteuttaa valtakunnallisia liikennepoliittisia linjauksia tehokkaasti ja vaikuttavasti, kunhan toiminnan taloudellinen resurssointi olisi riittävää. Toimenpiteiden vaikutukset ovat Uudenmaan ELY-keskuksen alueella muuta maata suhteellisesti suuremmat alueen tiheän asutuksen ja suurten liikennemäärien vuoksi.
Suunnitelmakaudella on tienpidon ja liikenteen suunnitelmassa 2013 - 2016 Karkkilaa koskevia investointihankkeita ei ole lainkaan. Myöskään ylläpidon hankkeita suunnitelmassa 2013 - 2016 Karkkilaa koskien ei ole.
Suunnitelmat löytyvät internetistä osoitteesta:
www.ely-keskus.fi/uusimaa/julkaisut
Muu asiaa koskeva aineisto on nähtävissä kaupunginhallituksen kokousasiakirjoissa.
Kaupunginjohtajan ehdotus:
Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen liikenne- ja infrastruktuurivastuualueen tienpidon ja liikenteen suunnitelman vuosiksi 2013 - 2016 ja toteaa Karkkilan kaupungin lausunnoksi suunnitelmasta seuraavaa:
Karkkilan alueen elinkeinoelämän toimintaedellytysten turvaamiseen, joukkoliikenteen peruspalvelutason nostamiseen sekä liikenneturvallisuuden parantamiseen on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota. Karkkilan kaupunki kasvaa, metalli- ja teknologiateollisuuden työpaikat lisääntyvät. Vt 2:n kautta toimivat logistiset yhteydet ovat elintärkeitä kaupungin kehittymisen ja houkuttelevuuden kannalta. Keskustan läpi kulkevan ajoneuvo- ja raskaanliikenteen kasvu aiheuttaa merkittävän turvallisuusriskin sekä meluhaittaa Helsingintiellä. Liikenneturvallisuuden parantamiseen kevyen liikenteen väyliä rakentamalla tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota. Myös joukkoliikenteen järjestämiseen, palvelutason nostamiseen ja kehittämiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Karkkilan kaupunki toteaa, että Karkkilaan vuosiksi 2013 - 2016 suunnitellut toimenpiteet (0 kpl) ovat täysin riittämättömät ja edellyttää, että seuraavat hankkeet otetaan ehdottomasti huomioon tulevissa suunnitelmissa:
Vt 2:n nelikaistaistaminen välillä Nummela - Karkkila
Vt 2:n perusparantaminen välillä Karkkila - Forssa
Vt 2 Karkkilan eteläinen eritasoliittymä
Mt 126 Karkkilan eteläinen ohitustie
Tuorilan liittymä Vt 2:een
Kevyen liikenteen väylät Ahmoon ja Tuorilan alueilla
Karkkilan kaupunki edellyttää edelleen, että Länsi-Uudenmaan liikennejärjestelmäsuunnitelman linjaukset ja hankkeet huomioidaan tulevissa ELY-keskuksen suunnitelmissa.
Käsittely:
Tekninen johtaja selosti asiaa kokouksessa.
Tekninen johtaja Kari Setälä poistui kokouksesta asian käsittelyn jälkeen klo 19.26.
Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.
Täytäntöönpano:
Uudenmaan ELY-keskus