Poistuminen | Toimielimet | Kaupunginhallitus | Pöytäkirja 20.08.2012 | Avaa haku | Ohje

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 20.08.2012 Pykälä 167



Kaupunginvaltuusto
§ 14
10.04.2012
Kaupunginhallitus
§ 90
16.04.2012
Tekninen lautakunta
§ 46
19.06.2012
Kaupunginhallitus
§ 167
20.08.2012

 

Vastaus valtuustoaloitteeseen / Jalankulkijoiden liikenneturvallisuuden lisäämiseksi Ahmoolla

 

100/10.03.01.01/2012

  

KVAL § 14

Valtuutettu Mika Tallgrén jätti seuraavan Karkkilan Sosialidemokraattisen Puolueen valtuustoryhmän valtuustoaloitteen:

 

"Vihtijärventien ja Urheilukentäntien risteyksessä oleva suojatie päättyy ojaan Urheilukentäntien puolelta. Sen lisäksi Vihtijärven suunnasta tulevat autoilijat eivät havaitse kunnolla suojatiellä liikkuvia jalankulkijoita, sillä suojatie sijaitsee kummun takana. Karkkilan Demarit esittävät, että liikenneturvallisuuden parantamiseksi teknisen lautakunnan tulisi kiirreellisesti tehdä selvitys liikennejärjestelyiden muuttamiseksi tällä tieosuudella."

 

Päätös:
Kaupunginvaltuusto lähetti aloitteen kaupunginhallituksen valmisteltavaksi.

 

Pöytäkirjan liite nro 6

- valtuustoaloite

  

KHAL § 90

 

Esittelijä: kaupunginjohtaja Juha Majalahti

 

Valmistelija / lisätietojen antaja:

hallintopäällikkö Jarkko Luukkonen, puh. (09) 4258 3604

tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"

 

 

Kaupunginjohtajan ehdotus:

 

Kaupunginhallitus lähettää valtuustoaloitteen teknisen lautakunnan valmisteltavaksi.

 

Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Täytäntöönpano:
tekninen lautakunta

   

TEKLA § 46

 

Esittelijä: tekninen johtaja Kari Setälä

 


Valmistelija / lisätietojen antaja: yhdyskuntatekniikan päällikkö Esko Vuolukka, puh. 09 4258 3757 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"  

 


Teknisen ja ympäristötoimialan selvityksen mukaan Vihtijärventien ja Urheilukentäntien liittymä on valtion liikennealuetta. Näin ollen myös nykyinen suojatierakenne kuuluu valtiolle ja tienpitäjä vastaa ko. Vihtijärventien tieosasta. Aloitteessa viitataan myös Vihtijärventien pituuskaltevuuden kuperaan pyöritykseen, joka on liikenneturvallisuusmielessä ko. suojatien kohdalla ilmeisen epäedullinen. Täten Vihtijärven suunnassa autoilijoilla ei välttämättä ole riittävää näkymää suojatielle eivätkä autoilijat siten mahdollisesti havaitse riittävän ajoissa toisiaan suojatiellä liikkuvia jalankulkijoita. Toisaalta sama ongelma ilmenee toisinkin päin, eli suojatiellä liikkuvat jalankulkijat eivät välttämättä kykene havaitsemaan riittävän ajoissa Vihtijärventiellä liikkuvia eri moottoriajoneuvoja.

 


Liikenneturvallisuuden parantamiseksi Karkkilan kaupungin taholta on oltu mukana laatimassa liikenneturvallisuussuunnitelmaa yhteistyössä naapurikuntien Vihti ja Nummi-Pusula sekä Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa. Edellinen suunnitelma oli vuodelta 2001 ja siis monelta osin vanhentunut. Uusi suunnitelma on tällä hetkellä painossa ja tämän suunnitelman jatkotyönä Karkkilan kaupunki voi täydentää esimerkiksi ns. paikallisena työpajatyöskentelynä liikenneturvallisuustyötä yhdessä eri tahojen kanssa. Aloitteessa mainittu kohta Vihtijärventiellä voidaan siis ottaa tarkastelun kohteeksi kaupungin liikenneturvallisuuden työpajatyöskentelyssä, mutta lisäksi myös kaupungin ja ELY-keskuksen välisessä liikenneturvallisuuden yhteistyössä.

 

Tekniselle toimelle on saapunut muitakin aloitteita, jotka koskevat kaupungin asemakaavan ulkopuolisia valtion yleisiä liikennealueita. ELY:n kevyen liikenteen hanketarpeita priorisoidaan ns. kevyen liikenteen hankekorissa, jonne aloitteessakin esillä ollut tieosan kohta olisi kokonaisuudessaan mahdollista asettaa, jos se sieltä puuttuu. ELY on jakanut ns. kärkihankkeet kolmeen kiireellisyysluokkaan A1, A2 ja A3. Sen lisäksi hankekorissa on muutakin hankkeiden priorisointia ja jakoa. Tätä hankekoria päivitetään suhteellisen taajaan. ELY:n hankkeissa kiireellisyyteen vaikuttaa mm. ko. teiden käyttäjämäärät, hankkeiden vaikutukset henkilövahinkojen vähenemiseen ja hankkeiden vaikutukset paikallisen kevyen liikenteen edistämiseen.

 

Taloudelliset vaikutukset

- ei välittömiä taloudellisia vaikutuksia.

 

Esityslistan oheismateriaali

- valtuustoaloite

 

Teknisen johtajan ehdotus:

 

Tekninen johtaja esittää, että kaupungin liikenneturvallisuussuunnitelma käsitellään teknisessä lautakunnassa/luottamuselimissä, kun se on valmistunut. Lisäksi tekninen johtaja esittää, että teknisen toimen tulevassa liikenneturvallisuuden työpajatyöskentelyssä tultaisiin ensisijaisesti huomioimaan juuri kevyen liikenteen tarpeet ja tultaisiin selvittämään myös tässä aloitteessa esillä olleet ko. tieosan liikenneturvallisuuden näkökohdat ja niihin liittyvät kaikki toteutusmahdollisuudet.

 

Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.  

Täytäntöönpano:
kaupunginhallitus

 

 

KHAL § 167

 

Esittelijä: kaupunginjohtaja Juha Majalahti

 


Valmistelija: hallintopäällikkö Jarkko Luukkonen, puh. (09) 4258 3604 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"



Lisätietojen antaja: tekninen johtaja Kari Setälä, puh. (09) 4258 3754 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"  

 

Kaupunginjohtajan ehdotus:

 


Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle, että kaupunginvaltuusto hyväksyy vastauksena valtuustoaloitteeseen seuraavaa:

Kaupungin liikenneturvallisuussuunnitelma käsitellään teknisessä lautakunnassa/luottamuselimissä, kun se on valmistunut. Lisäksi teknisen toimen tulevassa liikenneturvallisuuden työpajatyöskentelyssä tultaisiin ensisijaisesti huomioimaan juuri kevyen liikenteen tarpeet ja tultaisiin selvittämään myös tässä aloitteessa esillä olleet ko. tieosan liikenneturvallisuuden näkökohdat ja niihin liittyvät kaikki toteutusmahdollisuudet; ja

 


toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.

 

Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.  

Täytäntöönpano:
kaupunginvaltuustoon

  




Poistuminen | Toimielimet | Kaupunginhallitus | Pöytäkirja 20.08.2012 | Avaa haku | Ohje
©