Poistuminen | Toimielimet | Tekninen lautakunta | Pöytäkirja 30.10.2013

Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 30.10.2013 Pykälä 100




Tekninen lautakunta
§ 100
30.10.2013

 

Kuljetusliike J. Lehtosen kirje / Teknisen lautakunnan päätökset 18.12.2012 § 94 ja 18.6.2013 § 73

 

338/10.03.01.01/2013

 

Tekninen lautakunta 18.12.2012 § 94

 

 

Esittelijä: tekninen johtaja Kari Setälä

 

Valmistelija / lisätietojen antaja: yhdyskuntatekniikan päällikkö Esko Vuolukka, puh. 09 4258 3757 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"

 

 

Teknisen ja ympäristötoimialan alustavan selvityksen mukaan Vattolassa sijaitsevalle Vattolantielle olisi asetettava painorajoitus raskaalle liikenteelle koskien erityisesti yhdistelmäajoneuvoja.

 

Teknisen toimen selvitysten mukaan Karkkilan Etu-Vattolassa sijaitseva vanha Närön silta voi olla yli kaksisataa vuotta vanha. Tästä kivisillasta on historian saatossa voitu käyttää myös muita nimiä. Sen tarkkaa rakennusvuotta ei ole teknisen toimen selvitysten mukaan kirjattu mihinkään virallisesti. Silta on kuitenkin ollut olemassa ainakin 1800-luvun alusta saakka. Erityisesti nyt 2000-luvulla on todettavissa, että sillalla on Karkkilalle merkittävää kulttuurihistoriallista ja maisemallista arvoa. Jo tästä lähtökohdasta olisi paikallaan turvata sillan olemassaolo jatkossakin asettamalla Vattolantielle esimerkiksi riittävä painorajoitus. Se tulisi ensi tilassa kohdistaa erityisesti raskaalle ajoneuvokalustolle, jotta tämä katuverkostomme arvokas erikoisrakenne säilyy käyttökuntoisena sellaisenaan.

 

Lisäksi Teknisen toimen selvitysten mukaan mahdollinen painorajoitus tulisi asettaa voimaan määräaikaisena tai voimassa toistaiseksi niin, että tuona aikana ehdittäisiin laatia tarkemmat kunto- ja kantavuustutkimukset, jonka jälkeen tilannetta on mahdollista arvioida uudelleen. Täten saataisiin selville mikä on vanhan kivirakenteisen sillan todellinen kunto ja onko Karkkilassa laajemmin tarvetta esimerkiksi pääväylästön painorajoituksille. Tarkemmilla kantavuustutkimuksilla varmistettaisiin myös, että mahdollisesti liian raskaan liikenteen aiheuttama kuormitus ei tulevaisuudessa itsessään toisi Karkkilan kaupungille ylimääräisiä paineita kohdentaa investointitarpeita olemassa olevan väyläverkon saneeraamiselle.

 

Tekninen toimi on pyytänyt painorajoitusasiasta vanhan sillan osalta lausunnon museojohtaja Tommi Kuutsalta. Hänen 10.12.2012 antamassa lausunnossa todetaan, että määräaikainen 30 tonnin painorajoitus Närön sillalle olisi tarpeellinen, kunnes sillan rakenteiden kunto ja sillan kantavuus on selvitetty. Sillan painorajoitus ei saa haitata liikennettä valimon alueelle. Lausunnossa todetaan myös, että painorajoituksen asettamisen ongelmana voi olla se, että raskas liikenne siirtyy Vanhalle Turuntielle, joka kulkee Haukkamäen asuntoalueen läpi.

 

Jatkossa esimerkiksi vuoden 2013 aikana laadittavien tarkempien kantavuus- ja kuntotutkimusten yhteydessä olisi mahdollista ratkaista Närön vanhan sillan ja muun kaupungin päätieverkon mahdolliset painorajoitukset mukaan lukien myös Vanha Turuntie ja muut kaupungin ulosmenotiet. Erityisesti vanhan Tammelantien ja Vanhan Turuntien kohdalla saattaa olla jopa yli 30 vuotta vanhaa tierakennetta olemassa, joten niihin mahdollisesti kohdistetut kantavuusvaatimuksetkin ovat ajan saatossa saattaneet vanhentua. Teknisen toimen alustavien selvitysten mukaan liikennekuormitusta ajatellen paras kantavuus keskustan pääteistä on Helsingintiellä. Sitä käyttävät paljon muun muassa eri teollisuudenhaarojen raskas liikenne ja jonka kantavuusluokitus on Karkkilan kaupungin mittakaavassa mitä ilmeisimmin sitä järeintä luokkaa.

 

Lisäksi teknisen toimen selvitysten ja olemassa olevan tiedon mukaan Karkkilan kaupungin nykyinen paikallinen teollinen toiminta ja siihen liittyvä raskaan liikenteen logistiset toiminnot eivät häiriinny, jos Vattolantien painorajoitus ei olisi liian suuri. Myös tässä mielessä 30 tonnin painorajoitus yhdistelmäajoneuvoille on katsottu olevan sopiva.

 

Taloudelliset vaikutukset

- ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa 30t, liikennemerkkien asentamisen kustannukset, 2 kpl yhteensä noin 1’600-1’800€

 

Esityslistan oheismateriaali

- Vanhan Närön sillan valokuva

 

Esityslistan liite

- Liikenteenohjaussuunnitelmapiirustus MK 1:1000, painorajoitus 30t ajoneuvoyhdistelmälle Vattolantielle

 

Teknisen johtajan ehdotus:

 

Tekninen lautakunta päättää asettaa 2 kpl ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa 30 t liikennemerkkien asentamisen liitteenä olevan suunnitelman mukaisesti ja tämä liikenteenohjauksen merkkiasetus on voimassa toistaiseksi. Liikennemerkkien asettaminen kyseisille paikoille lähetetään myös poliisiviranomaiselle tiedoksi.

 

Lisäksi lautakunta päättää, että katuverkon kantavuus selvitetään vuoden 2013 aikana pääväylien ja sen erityisrakenteiden osalta riittävässä laajuudessa niin, että voidaan varmistua nykyisin käytössä olevista erikoisrakenteiden ja tie- ja katurakenteiden kantavuuden vaatimuksista suhteessa Karkkilan pääväyläverkkoon ja siten varmistutaan Karkkilan kaupungin pääväylästön riittävästä kantavuudesta erityisesti raskaan ajoneuvoliikenteen osalta.

 

Käsittely:
Yhdyskuntatekniikan päällikkö Esko Vuolukka selosti asiaa kokouksessa.

 

Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Pöytäkirjan liite nro 37

- Liikenteenohjaussuunnitelmapiirustus MK 1:1000, painorajoitus 30t ajoneuvoyhdistelmälle Vattolantielle

 

Täytäntöönpano:
yhdyskuntatekniikan päällikkö, työnjohtaja

 

 

 

Tekninen lautakunta 18.6.2013 § 73

 

 

Esittelijä: tekninen johtaja Kari Setälä

 

Valmistelija / lisätietojen antaja: yhdyskuntatekniikan päällikkö Esko Vuolukka, puh. 09 4258 3757 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"

 

 

Tekniselle lautakunnalle osoitetussa 10.5.2013 saapuneessa Järvenpään kyläläisten aloitteessa esitetään, että Järvenpääntielle asetetaan läpiajokielto raskaalle liikenteelle pikaisesti.

 

Tekninen toimiala on selvittänyt kyseisen yksityistien rakenteellisia ongelmakohtia. Karkkilan kaupunki on toistaiseksi osallistunut ko. tien kunnossapitotehtäviin. Tie on luonteeltaan yhdystie. Tien varrella on asutusta ja maa- ja metsätaloustoimintaa. Asutuksesta ja Karkkilan taajaman läheisyydestä johtuen tie palvelee myös kevyttä liikennettä. Tie on tyypillinen suomalainen soratie. Se on rakentamaton tie, missä ilmenee sekä pinta- että runkokelirikkoa. Tien kuivatus on monelta osin puutteellinen, mistä aiheutuu reunasortumia. Tie on poikkileikkaukseltaan kapea ja linjaukseltaan mutkainen. Tiellä on useita kohtia, missä on huono näkyvyys.

Yksityistieosuuden jälkeen Järvenpääntie muuttuu yleiseksi tieksi, missä keskimääräinen vuorokausiliikenne on ollut tierekisterin mukaan noin 360 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus on todettu vanhastaan hyvin alhaiseksi ja tie palvelee lähinnä paikallista asutusta ja maankäyttöä. Se ei ole rakenteellisilta eikä liikenteellisiltä ominaisuuksiltaan tie, joka soveltuisi raskaan liikenteen säännölliseksi reitiksi. Tietä ei ole suunniteltu säännölliseen ja taajaan raskaan liikenteen kuljetuksiin eikä sen rakenne kestä raskaita kuljetuksia eikä tiegeometria puolla tietä esimerkiksi kuljetusten runkoreitiksi.

Teknisen toimen selvitysten mukaan Järvenpääntien yksityinen tieosuus toimii yhdystienä ja palvelee alueen asukkaita molempiin suuntiin. Tälle tielle voidaan asettaa raskaan liikenteen rajoittamiseksi "ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa 30 t" -merkki nro 345. Tämä rajoitusmerkki estäisi yksityistien tierakenteen hajoamisen, mutta yhdistelmien painorajoituksen ansiosta mahdollistettaisiin ne paikalliset kuorma-autolla tapahtuvat kuljetukset, jotka voisivat vielä soveltua kyseiselle tielle sen rakenteen heikkenemättä tai liikenneturvallisuuden vaarantumatta.

Liikennemerkit 2 kpl olisi asetettava Järvenpääntien molempiin päihin siten, että raskaat yhdistelmäajoneuvot huomaisivat rajoituksen ajoissa; länsipäässä Antiaistentien liittymän tuntumaan ja itäpäässä Tuorilaan Kauppatien liittymän kohdalle. Lisäksi itäpuolen merkkiin olisi asetettava lisäkilpi osoittamaan painorajoituksen alkamisen kohta, joka siis alkaa vasta Järvenpääntien yksityisellä tieosalla. Järvenpääntie palvelee myös yhdystienä ja tämän ominaisuuden takia Karkkilan kaupunki myös vastaisi merkkien asettamisen kustannuksista.

Taloudelliset vaikutukset

- kaksi kappaletta liikennemerkkiä yht. 1500€.

 

Esityslistan liite

- kuntalaisaloite

 

Teknisen johtajan ehdotus:

 

Tekninen lautakunta päättää asettaa kaksi liikennemerkkiä, Järvenpääntien yksityistien länsipäähän ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa 30 t, lisäkilvellä 814 "vaikutusalueen pituus 1,4 km" ja toinen merkki Tuorilaan Kauppatien liittymän kohdalle ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu massa 30 t, lisäkilvellä 815 "etäisyys kohteeseen 2 km" ja samalla toteaa aloitteen loppuun käsitellyksi.

 

Käsittely:
Yhdyskuntatekniikan päällikkö Esko Vuolukka selosti asiaa kokouksessa.

 

 

Päätös:
Päätösehdotus hyväksyttiin yksimielisesti.

 

Pöytäkirjan liite nro 29

- kuntalaisaloite

 

Täytäntöönpano:
aloitteen tekijä, yhdyskuntatekniikan päällikkö, työnjohtaja

 

 

 

TEKLA § 100

 

Esittelijä: tekninen johtaja Kari Setälä

 


Valmistelija / lisätietojen antaja: yhdyskuntatekniikan päällikkö Esko Vuolukka, puh. 09 4258 3757 tai sähköposti "etunimi.sukunimi@karkkila.fi"  

 

Karkkilan tekniselle toimelle 28.8.2013 saapuneessa kirjeessä kuljetusliike J. Lehtosen edustaja viittaa teknisen lautakunnan päätökseen koskien raskaiden ajoneuvoyhdistelmien painorajoitusta Vattolantiellä / Turuntiellä vanhan Närön sillan kohdalla ja Järvenpääntiellä. Kirjeessä todetaan, että riski ja vaara alueella toimivien kahden päiväkodin ja koulun käyttäjille olisi jäänyt huomioimatta. Kirjeessä esitetään, että ainakin Karjaanjoen siltaa koskeva rajoitus poistettaisiin, koska Vattolan ja Antiaisten suunnalla on suuria metsätiloja, joissa suoritetaan aika ajoin hakkuita ja puuta joudutaan ajamaan muualle jalostettavaksi, se myös aiheuttaa sen, että ns. metsätiet joudutaan ajoittain korjaamaan, jolloin sinne myös ajetaan soraa. Lisäksi kirjeessä mainitaan, että ison kaluston siirto pieniä ja huonoja teitä käyttäen aiheuttaa hankaluuksia ja ylimääräisiä taloudellisia kustannuksia. 

 

Tekninen toimi toteaa, että raskaille ajoneuvoyhdistelmille on sillan painorajoituksen takia olemassa vaihtoehtoinen kulkureitti Vattolantieltä Vanhalle Turuntielle. Liikenneturvallisuuden mahdolliset riskit on huomioitu siten, että siellä on olemassa oleva 30 km/h nopeusrajoitus sekä eräitä hidastetöyssyjä. Teknisen toimen selvityksen mukaan yli 30 tonnia painavien raskaiden ajoneuvoyhdistelmien painorajoitus vanhan Närön sillan kohdalla on syytä pitää voimassa niin kauan, kunnes sillan ja siltapaikan kuntoa on riittävästi selvitetty raskaan liikenteen aiheuttaman liikennekuormituksen osalta. Tätä selvitystyötä kiirehditään ja selvitystyöstä laaditaan myös asiantuntijalausunto. Selvitystyössä hyödynnetään puitesopimuskonsultin osaamista.

 

Järvenpääntien osalta tekninen toimiala toteaa, että kyseessä on yksityistie ja täten teknisen lautakunnan aikaisemmin tekemä päätös koskien raskaan liikenteen painorajoitusta 30 tn säilyy toistaiseksi.

 

Taloudelliset vaikutukset

- ei taloudellisia vaikutuksia

 

Esityslistan liite

- kuntalaisaloite

 

Teknisen johtajan ehdotus:

 

Tekninen lautakunta päättää, että vanhan Närön sillan tutkimus- ja selvitystyö toteutetaan kiireellisenä ja, että sillan painorajoitusta arvioidaan tarvittaessa uudelleen em. tutkimusten jälkeen ja toteaa aloitteen loppuunkäsitellyksi.

 

Käsittely:
Risto Laakso teki Ulla Jokilan kannattamana seuraavan vastaehdotuksen: liikennemerkit huputetaan. 


Puheenjohtaja totesi, että asiassa on tehty kannatettu vastaehdotus, joten asiassa on äänestettävä.

Puheenjohtaja esitti suoritettavaksi nimenhuutoäänestystä, siten että ne, jotka kannattavat teknisen johtajan pohjaehdotusta äänestävät "JAA" ja ne, jotka kannattavat Risto Laakson tekemää vastaehdotusta äänestävät "EI". Äänestysesitys hyväksyttiin.

Suoritetussa äänestyksessä annettiin 7 JAA-ääntä (Kaj Wesa, Marianne Boström, Timo Hongell, Markku Ahjoniemi, Ilkka Kivistö, Irja Suikka, Leena Örn) ja 2 EI-ääntä (Ulla Jokila, Risto Laakso).

Puheenjohtaja totesi lautakunnan hylänneen vastaehdotuksen äänin 7-2.  

Päätös:
Teknisen johtajan päätösehdotus hyväksyttiin.  


Pöytäkirjan liite nro 40

- kuntalaisaloite

 

Täytäntöönpano:
aloitteen tekijä, yhdyskuntatekniikan päällikkö, työnjohtaja

 

  




Poistuminen | Toimielimet | Tekninen lautakunta | Pöytäkirja 30.10.2013
©